Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον Αρχισυντάκτη της Εφημερίδας “Πελοπόννησος” έδωσε ο υποψήφιος επενδυτής της Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε., κ. Δ. Ναυπλιώτη.
Σας παραθέτουμε αυτούσια την συνέντευξη όπως δημοσιεύθηκε στην “Π” την Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου :
Συνέντευξη στον Κων. Μάγνη
Κύριε Ναυπλιώτη, στις μικρές κοινωνίες οι άνθρωποι θέλουν να ξέρουν τα πρόσωπα που επιδιώκουν να μπουν στη ζωή τους. Ποιος είστε, λοιπόν;
Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνετε να επικοινωνήσω με τους αναγνώστες σας και την Αχαΐα, μια περιοχή που έχω επισκεφθεί συχνά και με ενδιαφέρει ιδιαίτερα από πολλά χρόνια. Γεννήθηκα στον Πειραιά, ήμουν μαθητής της Ιωνιδείου Σχολής, αποφοίτησα από τη Σχολή Ναυπηγών – Μηχανολόγων Μηχανικών και συνέχισα μεταπτυχιακές σπουδές Engineering στο ΜΙΤ στις ΗΠΑ. Τα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής μου καριέρας αφιερώθηκα στον μηχανολογικό κλάδο με πολλά μεγάλα έργα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια επιχειρώ στη ναυτιλία με ιδιόκτητα και υπό διαχείριση πλοία, με την Seanergy Mare Maritime Co SΑ, της οποίας είμαι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.
Σήμερα, η εταιρεία μας είναι αναγνωρίσιμη και αξιόπιστη στον κλάδο της και συνεργάζεται με μεγάλους διεθνείς ναυτιλιακούς παράγοντες. Παράλληλα, από δεκαετίες ασχολούμαι με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, μία εποχή μάλιστα είχα και δική μου ομάδα F2, έτρεχα σε διεθνείς αγώνες με τα εθνικά χρώματα, με ένα καλό palmares.
Ζούμε σε πανδημία, θα ακολουθήσει ύφεση. Η διεθνής αυτοκινητοβιομηχανία πέρασε διά πυρός και σιδήρου. Ο τραπεζικός παράγοντας δεν είναι ρωμαλέος. Ποια προοπτική μπορεί να έχει ένα αυτοκινητοδρόμιο στην ταπεινή Αχαΐα;
Εχετε δίκιο για την υγειονομική κρίση που ζούμε, την οικονομική κρίση που έρχεται, αλλά και τη δεκαετή που διανύσαμε προηγουμένως. Μέσα στην κρίση πρέπει να δείχνεις τόλμη, να αναλαμβάνεις, με ορθή κρίση, επιχειρηματικό ρίσκο. Η Ελλάδα είναι μια ευρωπαϊκή χώρα που δεν διαθέτει πίστα αυτοκινητοδρομίου με προδιαγραφές F1, άρα δεν διαθέτει εργοστασιακές ή ιδιωτικές ομάδες, δεν συμμετέχει οργανωμένα σε διεθνείς αγώνες. Ενα αυτοκινητοδρόμιο δεν είναι, όμως, μόνο μία πίστα και δέκα αυτοκίνητα, αλλά ένα ολόκληρο αναπτυξιακό οικοσύστημα, με αθλητικές, τουριστικές, ερευνητικές, επιστημονικές, επιχειρηματικές, ενεργειακές δραστηριότητες και εγκαταστάσεις, δηλαδή ένα ολιστικό επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή της Αχαΐας και θα την καταστήσει προνομιακό προορισμό με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Εμείς -μέσα στην κρίση- έχουμε το σχέδιο, τη βούληση, την ωριμότητα, τις διεθνείς συνεργασίες στο επιχειρηματικό και οικονομικοτεχνικό πεδίο, καθώς και στον τομέα του μηχανοκίνητου αθλητισμού για την υλοποίηση και τη βιωσιμότητα του έργου. Η επένδυσή μας έχει χαρακτήρα αναπτυξιακής και κοινωνικής προοπτικής για την Αχαΐα και τη Χαλανδρίτσα. Εκτιμώ ότι θα αναμορφώσει την περιοχή, θα προσελκύσει κόσμο και επιχειρήσεις, συνεργασίες με το Πανεπιστήμιο, θα φέρει νέες οικονομικές προοπτικές, για τη νέα γενιά ιδιαίτερα. Γι’ αυτό τείναμε χέρι συνεργασίας στην Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ.
Συναντήσατε δυσπιστία από τη διοίκηση της εταιρείας. Θεραπεύεται αυτή; Η αλληλογραφία σας θα έχει γόνιμη συνέχεια;
κ. Μάγνη, η επιχειρηματικότητα και οι επενδύσεις απαιτούν κάποια βασικά πράγματα: Εμπιστοσύνη μεταξύ των μερών, όραμα και πίστη στην επιδίωξη του αποτελέσματος, σταθερά βήματα υλοποίησης του έργου και συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Εμείς, αυτά τα προσφέραμε στη Διοίκηση της Εταιρείας, από την πρώτη στιγμή, -εδώ και έξι μήνες- καταθέσαμε εγγράφως την οικονομική πρότασή μας -θυμίζω ότι η Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ αναζητούσε επενδυτή – εξηγήσαμε ότι στην επένδυση θα εισρεύσουν ίδια κεφάλαια και χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), πάνω από 120 εκ.. Παρουσιάσαμε την πρότασή μας και ζητήσαμε συνάντηση για διαπραγματεύσεις. Ωστόσο, παρά την αλληλογραφία και κάποιες γενικές μη δεσμευτικές προτάσεις που λάβαμε, εν πολλοίς εκτός επιχειρηματικού κλίματος, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα κάποια συνάντηση με τους εκπροσώπους της εταιρείας, ούτε διαφαίνεται κάποια διάθεση εκ μέρους τους να μιλήσουμε σοβαρά για την επένδυση. Αγνοώ τους λόγους. Ποιος ισχυρίζεται ότι αναζητά επενδυτή και όταν ο επενδυτής παρουσιάζεται τελικά, οι συναντήσεις φαίνεται να συναντούν δυσκολίες να πραγματοποιηθούν; Εμείς δεν ζητάμε να συμφωνήσουμε εκ των προτέρων, διαπραγματεύσεις εκ του σύνεγγυς προτείναμε. Υπάρχει πάντα η ελπίδα από την πλευρά μας να θεραπευτεί, όπως λέτε, αυτή η κατάσταση, αλλά φοβούμαι ότι δεν θα υπάρχει πάντα η πολυτέλεια του χρόνου και των ευκαιριών. Εμείς επιδιώκουμε να υλοποιήσουμε την επένδυση υψηλού ρίσκου του αυτοκινητοδρομίου στην Ελλάδα, επομένως αναζητούμε και αλλού συνεργασίες.
Οι πληροφορίες μας λένε ότι επιδείχθηκε επιφυλακτικότητα ως προς την κεφαλαιακή επάρκεια του επενδυτικού σχήματος. Υπάρχει απάντηση σ’ αυτό;
κ. Μάγνη, ναι υπάρχει, ότι αυτό δεν ισχύει. Από την πρώτη στιγμή εξηγήσαμε γραπτώς στην Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ τις πηγές χρηματοδότησης της επένδυσης. Σε πρώτη φάση, με δικά μας κεφάλαια, περισσότερα των τριών εκατ., για την εξαγορά και μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της υφιστάμενης εταιρείας, κατατεθειμένα σε δεσμευμένο λογαριασμό υπέρ των σημερινών μετόχων που θα θελήσουν να πουλήσουν και αποπληρωμή του συνόλου εντός δεκατριών μηνών. Ταυτόχρονα, κατάθεση φακέλου για χρηματοδότηση της επένδυσης μέσω των συνδυαστικών χρηματοδοτικών εργαλείων του EFSI πέραν των 120 εκ. Και επειδή κάποιοι φαίνεται να αγνοούν ή να παρερμηνεύουν τη διαδικασία ενώπιον του EFSI, ενός από τα καλύτερα ευρωπαϊκά επενδυτικά funds που έχουμε σήμερα στην πορεία προς την ανάκαμψη, σας εξηγώ: Από τη στιγμή της έγκρισης, το χρηματοδοτικό πρόγραμμα αναρτάται στο EFSI, κάθε εκταμίευση ποσού αναγράφεται επίσης δημόσια και με διαφάνεια, ελέγχεται η υλοποίηση του μέρους του έργου που έχει συμβασιοποιηθεί και στη συνέχεια έπεται η επόμενη δόση χρηματοδότησης. Και η όλη εκταμίευση συντελείται χωρίς τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που συναντάμε συχνά σε επενδυτικές πρωτοβουλίες στην Ελλάδα. Για να γίνουν όμως όλα αυτά χρειάζεται να στηρίζεται η προεργασία και η διεκδίκηση της χρηματοδότησης σε μία στιβαρή επιχείρηση όπως η δική μας, που να αναλαμβάνει το οικονομικό και επιχειρηματικό κόστος της συνεργασίας με τους ευρωπαϊκούς χρηματοπιστωτικούς οίκους για τη διαδικασία στο EFSI. Μόνο το τρέχον ναυπηγικό πρόγραμμα της εταιρείας μας υπερβαίνει κατά πολύ το σύνολο της επένδυσης. Αρα προς τι η συζήτηση περί κεφαλαιακής επάρκειας, όταν αυτή είναι δεδομένη; Τα υπόλοιπα μόνο ως προφάσεις θα μπορούσα να τα εκλάβω. Το θέμα είναι γιατί κάποιοι καταφεύγουν σε προφάσεις και μάλιστα θα μου επιτρέψετε να τολμήσω να πω, ενάντια στα συμφέροντα της εταιρείας, αλλά και της περιοχής της Αχαΐας.
Μάλλον δεν άρεσε ότι ζητάτε πάνω από το 80% των μετοχών. Επιδιώκετε να παραγκωνίσετε τη σημερινή διοίκηση;
Η πραγματικότητα είναι απλή. Πρότεινα ως επενδυτής, μετά από εκτίμηση που κάναμε, την εξαγορά –με συγκεκριμένη τιμή- του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών για να μπορώ να εντάξω την Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ στη διαδικασία του EFSI και να προχωρήσω το project. Είναι αυτονόητο ότι αυτός που διαθέτει την πλειοψηφία της μετοχικής σύνθεσης, έχει και τη διοίκησή της εταιρείας. Εγώ πιστεύω ότι η εταιρεία αυτή πρέπει να έχει συνέχεια και έχω ήδη προτείνει να συνεργαστώ στο νέο ΔΣ με τους θεσμικούς παράγοντες που την απαρτίζουν, ως εγγυητές της προσπάθειας, γιατί αυτό θα είναι ωφέλιμο για την επένδυση και για την περιοχή.
Πληροφορούμαστε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που δείχνετε ενδιαφέρον για το αυτοκινητοδρόμιο. Τι μπορείτε να κάνετε σήμερα που δεν μπορούσε να γίνει παλαιότερα;
Πράγματι, το 2003 συμμετείχα σε ένα consortium με την Wolfe & Turner Investments που ενδιαφέρθηκε για την επένδυση. Οι οικονομικές και κατασκευαστικές απαιτήσεις τους υπερέβαιναν τις δυνατότητες της περιοχής, αλλά και τις δικές μας και η προσπάθεια δεν τελεσφόρησε. Είκοσι χρόνια μετά, προχωρούμε με το δικό μας επιχειρηματικό σχέδιο και το χρηματοδοτικό πλάνο του EFSI. Αδιαφορώ για τη διασπορά ψιθύρων που ήρθαν σε γνώση μου. Μπορούμε να πετύχουμε το φιλόδοξο στόχο μας, με όσους θα συμπορευθούν για την επιτυχία της επένδυσης.
Τηρείτε το απόρρητο εκατέρωθεν. Διαρρέουν λεπτομέρειες που μπορεί να αδικούν την ουσία. Αυτό δεν βοηθά την τοπική κοινή γνώμη να μορφώσει άποψη. Γιατί να μη δώσετε την προτεινόμενη σύμβαση στη δημοσιότητα;
Σας ανέφερα παραπάνω κάποια βασικά στοιχεία. Αν συμφωνήσει και η άλλη πλευρά, δεν έχω καμία αντίρρηση.
Υπάρχουν εναλλακτικές περιοχές για επένδυση; Ποιες είναι αυτές; Είναι τόσο ώριμες όσο οι Ρέντες;
Ναι, υπάρχουν κ. Μάγνη. Αναζητήσαμε εναλλακτικές περιοχές, -θα μου επιτρέψετε να μην τις κατονομάσω- ακόμα και λιγότερο ώριμες σε σχέση με αυτή της Χαλανδρίτσας, όταν διαπιστώσαμε ότι οι καθυστερήσεις στις διαπραγματεύσεις με την Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας ΑΕ συνεπάγονται καθυστερήσεις στην κατάθεση του φακέλου μας στο EFSI. Είχαμε την ελπίδα ότι, μετά από έξι μήνες, τα πράγματα θα είχαν προχωρήσει ουσιαστικά, παραμένουμε βέβαιοι ότι μπορούν να έχουν θετική κατάληξη, αλλά η ελπίδα πεθαίνει τελευταία…