Άκρως ανησυχητικά είναι τα στοιχεία έρευνας που διεξήχθη σε δείγμα 120 συνεργείων αυτοκινήτων στην Αχαΐα και στη Ναυπακτία – Δωρίδα, για την κατάσταση των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της περιοχής.
Σύμφωνα με την έρευνα, η κατάσταση των οχημάτων σε κρίσιμους τομείς ασφάλειας είναι από μη ικανοποιητική έως καθόλου καλή, σε ποσοστά που κυμαίνονται από 52% έως και 90%, λόγω της εγκατάλειψής τους από τους ιδιοκτήτες τους, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος της συντήρησης.
Η έρευνα διεξήχθη με αφορμή την χθεσινή ημέρα που ήταν αφιερωμένη στην Οδική Ασφάλεια (επέτειος απώλειας Πάνου Μυλωνά), με την υποστήριξη της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», του Συλλόγου Μηχανικών Αυτοκινήτων Ν. Αχαΐας, του Σωματείου Συνεργείων Αυτοκινήτων Ναυπακτίας – Δωρίδας και της Γέφυρας, όπου και γινόταν δωρεάν έλεγχος της κατάστασης των διερχομένων οχημάτων από ειδικούς, στο πλαίσιο της δράσης «Pit-Stop».
Το πιο ανησυχητικό εύρημα της έρευνας, αφορά την κατάσταση των ελαστικών, τα οποία είναι και ο πλέον βασικός παράγοντας ασφαλούς οδήγησης ενός οχήματος. Σε αυτό το θέμα, κανένα απολύτως όχημα δεν βρέθηκε με ελαστικά σε πολύ καλή κατάσταση. Αντιθέτως το 52,5% των οχημάτων είχε ελαστικά σε μη ικανοποιητική κατάσταση και το 37,5% ελαστικά σε καθόλου καλή κατάσταση. Ένα ποσοστό οχημάτων 8,5% βρέθηκε με ικανοποιητική κατάσταση ελαστικών και μόλις το 1,5% με καλή κατάσταση ελαστικών.
Στο σύστημα πέδησης, το 42,5% των οχημάτων ήταν σε μη ικανοποιητική κατάσταση, το 10% καθόλου καλή, το 8,5% ικανοποιητική και το 1,5% σε καλή κατάσταση.
Στον έλεγχο του συστήματος ανάρτησης, η κατάσταση στο 51% των οχημάτων ήταν μη ικανοποιητική, στο 28% καθόλου ικανοποιητική, στο 15% ικανοποιητική και στο 6% καλή.
Το ίδιο απογοητευτικά ήταν τα αποτελέσματα και στον έλεγχο του συστήματος διεύθυνσης, όπου το 50% των οχημάτων βρέθηκε με μη ικανοποιητική κατάσταση, το 20% με καθόλου καλή κατάσταση, ενώ το 24% βρέθηκε με ικανοποιητική κατάσταση και 6% με καλή κατάσταση.
Λίγο καλύτερη ήταν η εικόνα ως προς τις εκπομπές καυσαερίων, όπου το 44% των οχημάτων βρέθηκε με μη ικανοποιητική κατάσταση και το 17,5% με καθόλου καλή κατάσταση. Αντιθέτως, ένα ποσοστό 28,5% βρέθηκε με ικανοποιητικά αποτελέσματα, 8,5% με καλά αποτελέσματα και μόλις 1,5% με πολύ καλή κατάσταση.
Ως προς τη γενικότερη εικόνα των οχημάτων που ελέγχθηκαν (αμάξωμα, θύρες, φωτιστικά στοιχεία) το 56% ήταν μη ικανοποιητική και το 15% καθόλου καλή. Σε ικανοποιητική κατάσταση βρέθηκε το 26,5% των οχημάτων και σε καλή κατάσταση το 2,5%.
Από την έρευνα των συνεργείων, διαπιστώθηκε ακόμα ότι το 55% των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι της δεκαετίας 2000 – 2010, το 20% της δεκαετίας 1990 – 2000, το 10% της δεκαετίας 1980 – 1990 και μόλις το 15% είναι σχετικά καινούργια, δηλ. από το 2010 έως σήμερα.