Του Πέτρου Καστορίνη by NorthPages
Η λειτουργία του ελευθερου και ανόθευτου ανταγωνισμού στην φωτογραφική κάλυψη των αγώνων αυτοκινήτου δυστυχώς έχει ξεστρατίσει. Οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί από την εποχή του αείμνηστου Φώτη Φλώρου συνέχισαν οι Πάνος Στεργιάκης, Νίκος Μήτσουρας και Γιώργος Κακολύρης και σήμερα επιτελούν το έργο ο Χρήστος Μπατούνας, ο Γιώργος Καλφόπουλος και ο Νικόλας Κακολύρης δεν ισχύουν πλέον. Βασικός κανόνας επιβίωσης από την πλειοψηφία της αγοράς έχει επιλεγεί, η χαμηλότερη τιμή πώλησης του προϊόντος, με βασικό σκεπτικό, πόσο μπορεί να πληρώσει. Οι καταναλωτές υπηρεσιών, επιλέγουν «προμηθευτή» με κυρίαρχη προτεραιότητα την τιμή, ως μοναδική προτεραιότητα. Έτσι έχουμε τα φαινόμενα τα Μέσα Ενημέρωσης, κυρίως τα ηλεκτρονικά να κάνουν χρήση εικόνων με την γνωστή μέθοδο του «κλέψει-write». Την διαφορά κάνει πάντα το ιστορικό περιοδικό 4Τροχοί, όπου ακολουθόντας πιστά την επαγγελματική δεοντολογία, ο Στράτης Χατζηπαναγιώτου συνεργάζεται (Πρόσφατο παράδειγμα το Ράλλυ Σπριντ Σπάρτης) με τους συγκεκριμένους φωτορεπόρτερ. Ένα ακόμη παράδειγμα αποτελούν ο Ηλίας Ματζαβάς (GoNews.gr) καθώς και ο Μάρκος Καπετανάκης (ΑutoMotoPatras). Επιπλέον φαινόμενα δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού παρουσιαζουν οι επιλογές των διοργανωτών αγώνων αυτοκινήτου να επιλέγουν φωτογράφους( ως επίσημους συνεργάτες τους που δεν έχουν τις ανάλογες δημοσιεύσεις ή αναρτήσεις σε Μέσα Ενημέρωσης και η προσφορά τους στην προβολή του σπορ είναι μηδενική καθώς στόχος τους αποτελεί -μόνο- το εμπορικό κέρδος, πουλώντας ευκολότερα-κάνοντας χρήση της συγκεκριμένης συνεργασίας τους- εικόνες στους συμμετέχοντες!
Ας δούμε και λίγο την δημιουργικότητα των φωτογράφων. Κοινότοπη αντίληψη είναι ότι η φωτογραφία χρειάζεται αντίληψη εκτός του εμπορικού πλαισίου. Είναι εντελώς αλήθεια αυτό. Ακόμη και στην Αναγέννηση η μεγάλη στιγμή της τέχνης δεν συμπίπτει με την έκρηξη των στερεότυπων εικόνων. Οι συγκεκριμένοι φωτογράφοι γνωρίζουν να κοιμούνται ανάμεσα στο κάδρο-πλαίσιο της εικόνας και στην εμπορική αξία του έργου τους. Γνωρίζουν να αποτυπώνουν ως ανάμνηση την προσπάθεια του συμμετέχοντος, την κάλυψη του οδηγού ως προς τον όποιο χορηγό έχει το αυτοκίνητο και τέλος την εικόνα που η σύγχρονη εποχή απαιτεί στα Μέσα Ενημέρωσης! Επιπλέον ως φωτορεπόρτερ καλύπτουν όλες τις δράσεις του σπορ κι όχι κατ επιλογή. Αντιμετώπιση που στην κυριολεξία τους διαχωρίζουμε ως φωτοειδησιογράφους από εμπορικούς φωτογράφους. Ο φωτοειδησεογράφος είναι πάντα ο κοινός παρονομαστής σε όλες του τις εικόνες. Δεν υπάρχει ένα κοινό θέμα, υπάρχει όμως πάντα το ίδιο «βλέμμα». Η περιγραφή, η αφήγηση και πολύ περισσότερο η ερμηνεία είναι επόμενα στάδια… Άμεσα μεν, επόμενα δε._ Χαιρετίσματα στους «φωτογράφους»…
Πέτρος Καστορίνης