Με επιτυχία διεξήχθη την Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου το ECOFOROUM 2023 στον συνεδριακό χώρο του My Way Hotel & Events Πάτρας. Πρόκειται για έναν νέο θεσμό γόνιμων συζητήσεων και ανταλλαγής απόψεων γύρω από ζητήματα που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική ουδετερότητα, αναφορικά με τις περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές διαχειρίσεις της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Ελλάδας. Αφότου καθιερώθηκε το 2022 με τη μορφή forum στην Πάτρα, φέτος ήρθε η στιγμή να επανέλθει πιο επίκαιρος από ποτέ, λόγω των διαστάσεων που έχει λάβει η κλιματική αλλαγή.
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών, τη διοργάνωση του συνεδρίου ανέλαβε ο όμιλος Plusmedia σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Ελλάδας, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος Τμήμα Δυτικής Ελλάδας, το Επιμελητήριο Αχαΐας, το 10ο Περιφερειακό Τμήμα Β.Δ. Πελοποννήσου & Δυτικής Ελλάδας του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, τον ΣΥΔΙΣΑ Αχαΐας, τον Δήμο Ερυμάνθου και την Πύρωση ΑΜΚΕ με κεντρικό θέμα: «Βιώσιμη Ανάπτυξη: Αστική Κινητικότητα – Ανακύκλωση – Κυκλική Οικονομία. Το μονοπάτι για την Κλιματική Ουδετερότητα».
Με έμφαση στις δυνατότητες της Πάτρας για ανάπτυξη βιώσιμης αστικής κινητικότητας και προώθησης της ανακύκλωσης, οι ομιλητές μίλησαν και για τους μακροπρόθεσμους στόχους της κυκλικής οικονομίας και κατ’ επέκταση της πράσινης ενέργειας. Απώτερος σκοπός του ECOFOROUM δεν ήταν άλλος από την ανάδειξη της ανάγκης για έναν ολικό περιβαλλοντικό, πολεοδομικό, οικονομικό και πολιτικό σχεδιασμό, που ενισχύει τη βιώσιμη ανάπτυξη. Για έναν σχεδιασμό που προβάλλει τη διάσταση της αστικής κινητικότητας, προωθεί την κουλτούρα της ανακύκλωσης και ενδυναμώνει την κυκλική οικονομία, σε μια προσπάθεια για την αποκατάσταση της κλιματικής ουδετερότητας.
Το συνέδριο διήρκησε από το πρωί της Τετάρτης 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 16:00 το απόγευμα και απαρτίστηκε από τέσσερις βασικές ενότητες: Τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ανακύκλωση και κυκλική οικονομία, την αστική κινητικότητα και κλιματική ουδετερότητα.
Στην πρώτη ενότητα δόθηκε βάση στον ρόλο στων Περιφερειών και των Δήμων. Στη δεύτερη ενότητα οι ομιλητές επικεντρώθηκαν στη νέα πραγματικότητα της διαχείρισης των απορριμμάτων, στην τρίτη στον αστικό σχεδιασμό και στις αναπλάσεις, όπως και στα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς και πράσινης μετακίνησης, ενώ στην τέταρτη το βάρος έπεσε στις προκλήσεις της κλιματικής ουδετερότητας. Δεδομένου ότι μέχρι και σήμερα τα βήματα μετάβασης σε μια κοινωνία με βιώσιμο τρόπο ζωής μέσω της κυκλικής οικονομίας είναι αργά, η ιδέα του συνεδρίου στοχεύει στην ουσιαστική ενημέρωση και την πολύπλευρη προσέγγιση επίκαιρων θεμάτων σε παγκόσμια κλίμακα.
Συντονιστές του γόνιμου αυτού διαλόγου ανέλαβαν οι έμπειροι δημοσιογράφοι του ομίλου Plus Media, Δήμητρα Μπαλαφούτη και Αλέξανδρος Κογκόλης. Τον λόγο πήρε πρώτη η υφυπουργός υποδομών και μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, που τόνισε πως «μια από τις άμεσες προτεραιότητές μας είναι και η ανανέωση του αστικού στόλου συγκοινωνιών με νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορεία. Στόχος είναι στα μέσα του 2025 να έχουμε ήδη σε κυκλοφορία 650 τέτοια λεωφορεία. Και δεν θα σταματήσουμε εκεί».
Ακολούθως, ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας Χαράλαμπος Μπονάνος μίλησε για την ατζέντα των προσεχών ετών: «Η ατζέντα του 2030 προτείνει ένα πακέτο πολιτικής για ένα πιο βιώσιμο μέλλον με ισορροπία στο κοινωνικό ευ ζειν, την κοινωνική ευμάρεια, την περιβαλλοντολογική προστασία και την οικονομική ευμάρεια». Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, εξήγησε πως «θα πρέπει να υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός, μακροπρόθεσμος. Δεν καθορίζεται ο πλανήτης από τη δική μας φυσική παρουσία. Εμείς είμαστε κλάσματα του δευτερολέπτου μπροστά στη ζωή του πλανήτη».
Ακολούθως, ο υποψήφιος δήμαρχος Πατρέων Βασίλης Αϊβαλής επεσήμανε πως «η βιώσιμη ή αλλιώς πράσινη ανάπτυξη έχει ξεκινήσει να μας απασχολεί λόγω της κλιματικής αλλαγής. Είναι η ανάπτυξη μέσω του ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος και μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, όπως η ανακύκλωση». Ο επίσης υποψήφιος δήμαρχος της Πάτρας, Κώστας Σβόλης, «φώτισε» έναν ακόμη άξονα: «Πρέπει να επενδύσουμε στην ηλεκτροκίνηση και πρέπει να θυμόμαστε ότι πέρα από την πρόληψη και τα έργα που πρέπει να γίνουν, άμεσα πρέπει να προστατέψουμε τις ακτές μας, τα κτίριά μας, τους ανθρώπους μας. Αλλιώς δεν έχουμε μέλλον».
Ο Πέτρος Ψωμάς μας παρότρυνε να παραδειγματιστούμε από άλλες πόλεις της χώρας μας: «πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Αιγίου. Ευαισθητοποίηση για τέτοια θέματα σε σχολεία και διαρκή ενημέρωση. Εμπέδωση στην κοινωνία». Ο Θεόδωρος Μπαρής αναφέρθηκε στους στόχους του ΟΗΕ: «Για να είναι βιώσιμη οποιαδήποτε ανάπτυξη, θα πρέπει να βασίζεται στους 17 στόχους του ΟΗΕ οι οποίοι είναι αποδεκτοί από όλες τις χώρες, με ιδιαίτερο βάρος στην κινητική οικονομία».
Περνώντας στην επόμενη ενότητα, ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Μελετών Έργων Πρασίνου, Καθαριότητας Ανακύκλωσης και Μηχανολογικού Εξοπλισμού, Νίκος Ασπράγκαθος τόνισε: «Σήμερα παράγονται προϊόντα όλο και μικρότερης διάρκειας ζωής. Κινητά, ρούχα, έπιπλα, ακόμη και εμπορεύματα που βρίσκονται μέσα σε πολλές άχρηστες συσκευασίες».
Ο πρόεδρος Οικονομικού Επιμελητηρίου Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος Γιώργος Παππάς, επεσήμανε ότι «το πρόβλημα διογκώθηκε στις αρχές ης προηγούμενης δεκαετίας, όταν η ΕΕ ζήτησε την εφαρμογή περιβαλλοντικών περιορισμών στην εναπόθεση των στερεών αποβλήτων». Από την πλευρά του ο καθηγητής στο τμήμα Χημικών Μηχανικών Δημήτρης Βαγενάς, παρουσίασε εκτενώς με διαφάνειες ένα συγκεκριμένο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης: «Αυτό είναι το νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης που προτείνουμε. Πρέπει να προσέχουμε για να έχουμε, αλλά δυστυχώς είμαστε πάρα πολλοί και δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Είμαστε πάρα πολύ πίσω σαν κοινωνία, πρέπει να αφήσουμε πίσω τις μικροδιαφορές μας» κατέληξε.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας, Άρης Γκαντζόγιας δήλωσε μεταξύ άλλων πως «στόχος της βιώσιμης κινητικότητας είναι μια πόλη ανθρώπινη. Ο πολίτης δεν μεταφέρεται. Ο πολίτης μετακινείται. Η έμφαση των σχεδίων της βιώσιμης κινητικότητας είναι στον άνθρωπο», ενώ ο διευθυντής της Αναπτυξιακής Εταιρίας του Επιμελητηρίου Αχαΐας, Θανάσης Κούστας είπε ότι «ως επιμελητήριο, ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για το θέμα της αστικής κινητικότητας, γιατί αν επιτευχθεί με δράσεις και παρεμβάσεις, θα συνεισφέρει στην απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορίου».
Ο Θανάσης Χατζηελευθερίου, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του αστικού ΚΤΕΛ Πατρών, μίλησε από τη δική του σκοπιά: «Όταν η κινητικότητα σε ένα αστικό περιβάλλον έχει χαοτικό χαρακτήρα, είναι φυσικό να απομακρύνονται όχι μόνο οι τουρίστες και οι επενδύσεις, αλλά να προκαλείται δυσχέρεια και στο επιβατικό κοινό που θέλει να χρησιμοποιεί τα μέσα μεταφοράς». Ο προϊστάμενος του ΟΣΕ στην Πάτρα και μηχανικός, Χρήστος Οικονόμου ανέφερε ότι «τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας που σχετίζονται με τους σιδηροδρόμους και γενικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς, αφορούν στην ενσωμάτωση σιδηροδρομικών μεταφορών με άλλες μορφές αστικών μεταφορών, βελτίωση της προσβασιμότητας στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, προώθηση των σιδηροδρομικών ταξιδιών και εισαγωγή καινοτόμων μέσων που βελτιώνουν την εμπειρία του ταξιδιού με τον σιδηρόδρομο».
Ο πρόεδρος του «ΤΑΞΙ ΕΞΠΡΕΣ ΠΑΤΡΑΣ» Γεώργιος Παπανκωνσταντινόπουλος, είπε μεταξύ άλλων ότι «κατανοούμε την ανάγκη και εμείς ως επαγγελματίες να προσαρμοστούμε σταδιακά στη νέα πραγματικότητα. Η πολιτεία προσανατολίζεται στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Αν ληφθούν υπόψιν όλες οι παράμετροι, τα μέτρα θα βοηθήσουν σημαντικά». Ο πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ Τάσος Γιατράς εξήγησε ότι «για τον κλάδο της εστίασης υπάρχει μια ιδεοληψία και πάρα πολλές φορές λαμβάνουμε μηνύματα μίσους, αλλά το τρίπτυχο ευνομία- ευταξία- ελεύθερη προσβασιμότητα είναι το αυτονόητο. Επίσης είναι και οδηγός να βελτιώσουμε την πόλη μας». Τέλος, ο Κώστας Ζαφειρόπουλος, πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Πάτρας, τόνισε πως «βιώσιμη κινητικότητα σημαίνει στον βιώσιμο τρόπο μετακινήσεων, όπως είναι το περπάτημα, το ποδήλατο και οι δημόσιες συγκοινωνίες. Βιώσιμη κινητικότητα σημαίνει αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις».
Το συνέδριο έλαβε χώρα στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, με στόχο την ενημέρωση του κοινού και την προώθηση των περιβαλλοντικά φιλικών, κοινωνικά δίκαιων, τεχνολογικά έξυπνων και οικονομικά αποδοτικών τρόπων μετακίνησης, διατηρώντας μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση.