Τα πρόσφατα γεγονότα στην ανάβαση Δημητσάνας άφησαν στην αγωνιστική μας κοινωνία έναν έντονο σκεπτικισμό. Η τύχη ήταν με το μέρος μας καθώς δεν υπήρξαν θύματα παρά μόνο τραυματισμοί. Αναμφισβήτητα, όμως, στην ανάβαση αυτή δοκιμάστηκε η στάση μας, όλων μας η στάση, απέναντι στα ζητήματα ασφαλείας, ασφαλείας πληρωμάτων, θεατών, κριτών και γενικότερα ασφαλείας όλων των εμπλεκομένων. Ο ΠΑΣΜΑ δίχως την παραμικρή διάθεση για ανασταλτική κριτική και ωμή απόδοση ευθυνών, θα προσπαθήσει μέσα από αυτή την ανακοίνωση να βοηθήσει τους εκάστοτε οργανωτές, κάνοντας εποικοδομητικές παρατηρήσεις και όσο καλύτερα δουλεμένες προτάσεις με σκοπό να οφεληθούν οι αγώνες και πιο συγκεκριμένα οι αγωνιζόμενοι. Όπως σχολιάστηκε και πριν, στην ανάβαση Δημητσάνας δοκιμάστηκε η στάση μας και η θέση μας στα ζητήματα ασφαλείας. Είναι προφανές πως η ασφάλεια είναι μία κατάσταση δυναμική, είναι λοιπόν ζωτικό καθήκον της ασφάλειας να προσαρμόζεται με το συνεχώς και δυναμικά εξελισσόμενο περιβάλλον των αγώνων. Με γνώμονα λοιπόν να κάνουμε τους αγώνες μας πιο ασφαλείς, τόσο για τα πληρώματα όσο και για τους θεατές που αποτελούν τον πνεύμονα μας, ο ΠΑ.Σ.Μ.Α. προτείνει :
Α) Σε αγώνες Αναβάσεων ο ΠΑ.Σ.Μ.Α. θα δημοσιοποιεί τα σημεία απαγορευμένης στάσης των θεατών (κάτοψη της εκάστοτε ανάβασης μέσω google maps) χρωματίζοντας ανάλογα με τα πιθανολογικά κριτήρια επικινδυνότητας του εκάστοτε σημείου.
Β) Ο ΠΑΣΜΑ θεωρεί ότι η ασφάλεια θα πρέπει να «διαχωριστεί» από τα λοιπά καθήκοντα της διοργάνωσης. Η εκλεγμένη επιτροπή ασφαλείας της ΟΜΑΕ-ΕΠΑ είναι απαραίτητη σε κάθε αγώνα, στο πλάι των διοργανωτών και του αλυτάρχη, καταλαμβάνοντας ένα δυναμικό ρόλο συμβούλου του διευθυντή αγώνος σε θέματα ασφάλειας. Θεωρούμε απαραίτητο, εφεξής, το αυτοκίνητο του αλυτάρχη στις αναβάσεις ή κάποιου πλοηγού στα ράλι να πλαισιώνεται από την επιτροπή ασφαλείας της ΟΜΑΕ-ΕΠΑ. Αυτό δεν θα πρέπει να θεωρηθεί προαιρετικό, αλλά να είναι «εκ των ων ουκ άνευ». Ο αλυτάρχης μιας ανάβασης έχει έναν πακτωλό υποθέσεων που πρέπει να δώσει την προσοχή του την ώρα που η ασφάλεια είναι μια υπόθεση που απαιτεί προσοχή, συγκέντρωση, εστίαση. Είναι μια υπόθεση που απαιτεί αποκλειστικότητα.
Γ) Δοκούμε ότι, όσον αφορά σε ζητήματα ασφαλείας, στο πλευρό της διοργάνωσης και της επιτροπής ασφαλείας της ΟΜΑΕ-ΕΠΑ, θα πρέπει να βρίσκονται και οι συμμετέχοντες αθλητές. Θεωρούμε εφικτό, στο briefing κάθε αγώνα, να επιλέγουν οι αγωνιζόμενοι κάθε κατηγορίας, έναν εκπρόσωπο, τουτέστιν έναν αθλητή για κάθε κατηγορία, Ν, Α, Ε, Saloon, Ιστορικά, κλπ, που θα εκπροσωπεί την κατηγορία του κατά τη διάρκεια του αγώνα. Αυτός ή αυτή θα έχει μια συμβουλευτική θέση, ευρισκόμενος(η) μονίμως σε επαφή τόσο με την επιτροπή ασφαλείας, τη διοργάνωση, αλλά και τους συνδικαλιστικούς φορείς, τροφοδοτώντας τους με πληροφορίες, παρατηρήσεις, προτάσεις. Να αποσαφηνίσουμε και να επιμείνουμε: η ασφάλεια των αγώνων μας δεν γνωρίζει χρώμα, παράταξη, συμφέροντα, προσωπικές προτιμήσεις.
Δ) Ο ΠΑΣΜΑ, με πρόσφατη έκθεσή του, πρότεινε τη διεξαγωγή briefing και την Κυριακή. Είναι κάτι που δεν αποτελεί ιδιαίτερο βάρος, ενώ το εν δυνάμει όφελος ίσως αποβεί κομβικής σημασίας.
Ε) Όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει, είναι απαραίτητη η αυστηρή απαγόρευση θεατών εντός της διαδρομής του warm up σε αγώνες αναβάσεων. Όλοι γνωρίζουμε το μέγεθος του κινδύνου που διατρέχουν οι θεατές στην συγκεκριμένη περιοχή.
ΣΤ) Οι συνδικαλιστικοί σύνδεσμοι σίγουρα δεν έχουν και ούτε πρέπει να έχουν διοικητικά και διαχειριστικά δικαιώματα κατά τη διεξαγωγή ενός αγώνα. Το γράμμα του νόμου, η εφαρμογή των κανόνων και η επιβολή κυρώσεων για την μη τήρηση των κανονισμών είναι στα χέρια της διοργάνωσης. Οι σύνδεσμοι, οφείλουν να ευρίσκονται εκεί, στο πλάι των διοργανωτών, στο πλάι των θεσμικών ταγών του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Αλλά και αυτοί από τη μεριά τους θα πρέπει να καλωσορίζουν την παρουσία των συνδέσμων στο πλευρό τους, όλοι μαζί στοχεύοντας με ζήλο σε πιο ασφαλείς αγώνες, καλύτερες διοργανώσεις.
Ζ) Τέλος να επισημάνουμε ότι ένας αγώνας αποτελείται από τρεις χρονικές ενότητες: Πριν τον αγώνα, κατά τη διάρκεια και μετά τον αγώνα. Πριν τον αγώνα τα πράγματα είναι αποκλειστικά στα χέρια των διοργανωτών. Κατά τη διάρκεια του αγώνα το φορτίο μετατοπίζεται στις πλάτες των κριτών. Είναι λοιπόν απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφαλή διεξαγωγή των αγώνων, οι καθ’ ύλην πια αρμόδιοι για την ασφάλεια θεατών και αγωνιζομένων να είναι ικανοί και σωστά προετοιμασμένοι-καταρτισμένοι να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες του κάθε αγώνα. Για παράδειγμα η κάτοψη που προτάθηκε παραπάνω για ανάρτηση χάρτη τύπου Google maps με χρωματισμούς που έχουν σχέση με τον αναβαθμό επικινδυνότητας για το θεατή είναι ένα εργαλείο στα χέρια του κριτή για να κάνει τη δουλειά του.
Στόχος, λοιπόν, είναι πιθανολογικά να κατατάξουμε τα σημεία ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας λαμβάνοντας υπόψιν το φυσικό νόμο, την εμπειρία και τη γνώση. Μετά τη λήξη του αγώνα είναι μια ευκαιρία για περισυλλογή, βελτίωση αλλά και γενναία αποδοχή ευθυνών και επιπτώσεων από τους εσφαλμένους. Η ανάληψη ευθυνών με καθαρό μυαλό και στωικότητα δεν αποτελεί τιμωρία, δεν αποτελεί ντροπή. Αποτελεί κίνητρο για περισσότερη γνώση και θεμέλιο για ένα καλύτερο αύριο.
Οι ελληνικοί αγώνες μπορούν να γίνουν ασφαλέστεροι και αυτό απαιτεί την ενεργή συμμετοχή όλων μας.
Με εκτίμηση,
Το ΔΣ του ΠΑ.Σ.Μ.Α.